Det kan være angstprovokerende at gå til eksamen. Dette kan blandt andet skyldes, at eksamen ofte er vigtig for ens fremtid. Gør man det dårligt er det muligt, at man ikke opnår det gennemsnit der skal til, for at komme ind på ens drømmestudie. Der er dog måder hvorpå man kan håndtere eksamensangst, og dem giver vi dig her.

1Terapi

Der findes flere forskellige former for terapi, som kan hjælpe en med at håndtere eksamensangsten. Her kan man blandt andet arbejde med selvtillid og selvværd, som ofte er manglende hos dem der lider af eksamensangst. Det kan ofte være godt at snakke om ens angst, da man så får reflekteret over ens problem og samtidig får mulighed for hjælp og støtte. En anden måde man kan forebygge eksamensangst, er ved at forberede sig godt hjemmefra. Hvis man fx skal til en mundtlig prøve, så kan det være en god idé at fremlægge sit materiale for nogle venner eller forældre hjemmefra. Dette vil medføre, at man bliver mere tryg ved at fremlægge, da man så har siddet i situationen før. Oftest vil dette også medføre et bedre resultat til selve eksamen. Det skal dog ikke komme an på resultatet, hvilket er vigtigt at påpege. Eksamensangsten skyldes måske ofte, at man ligger alt for meget betydning i eksamen. Det er okay at fejle, og det nytter ikke noget, hvis man oplever for meget stress i forbindelse med eksamen. En anden god idé er at søge rådgivning hos nogle, der tidligere har oplevet eksamensangst og dermed bedre kan sætte sig ind i dit sted. Her kan man sandsynligvis få mange tips og tricks til at vinde eksamensangsten, og samtidig er det en rar følelse, når man ved, at man ikke er den eneste der kæmper med problemet.

Back